Sunday, June 6, 2010

Pengalaman Hidup.

Apakah yang di namakan pengalaman?

Ada org hidup berdasarkan pengalaman. Mereka belajar hidup melalui pengalaman yg mereka lalui. Setiap langkah mereka ade pengalaman. Kadang ianya bagus. Kerana org ni, belajar sesuatu.Mungkin org ni dikatakan dungu, lembap, bodoh dan sebagainya. Tetapi selepas melalui penglaman org ini kan belajar sesuatu. "kenapa aku dungu? kenapa aku lembap? kenapa aku bodoh?" aku pasti dia dapat jawapannya. Selepas itu, org tu berubah. Dia mula memahami pengertian dungu yg sentiasa org kata padanya. Dia memahi pergertian lembap. Dan juga memahami kenapa org kata aku bodoh. " Ya, aku mmg bodoh kerana membodohkan diri depan org, tetapi org itu lg bodoh kerana membodohkan aku. Sedangkan org itu tidak sedar, yang dia sedang mengajar aku sesuatu bahawa bodoh bkn selalunya bodoh."

" Aku juga mula tahu, bkn semua masalah dtg dari org lain. Sedangkan diri sndr yg dungu, bodoh, lembap. Lepas org beritahu, barulah aku tahu semua itu. Aku sedar diri ini haruslah di perbaharui dari hari ke hari. Jgn membiarkan diri di perbodohkan dan di jadikan bahan gelak org." Mmemang btl, pengalaman mengajar.

Tetapi jangan hanya bergantung pd pengalaman utk bangun, jgn mengharapkan org lain utk mengajar kita. Hidup utk Diri sendiri, bkn hidup utk org lain.

No comments:

Post a Comment

http://meeramahmud.blogspot.com